Pert kelimesi, Fransızca kökenli olup, Türk Dil Kurumu’nda bulunan tanımında; zarar görme, değersizleşme anlamında kullanılmaktadır. Tazminat hukukunda ise bir aracı kazaya karışarak kullanılmaz hale gelmesine denilmektedir.
Pert farkı tazminatı ya da pert total tazminatı denilen ödeme; aracın kazaya uğradıktan sonra kullanılamaz duruma gelmesine sigorta şirketi veya kaskosu tarafından yapılan ödemelere denilmektedir. Ancak uygulamada bu hususta fazlaca sorun meydana gelmektedir. Sigorta şirketleri, sigortalı müşterilerinin araçlarının bedelinin altında ödeme yapmaları sonucunda aradaki farkın (pert farkı) araç sahibi tarafından sigorta şirketinden talep edilmesidir.
Kaza yapan aracın %70 veya daha fazla oranda hasarlı olması durumunda o araç pert olarak kabul edilir. Bu oran sigorta şirketinin pert kararı alması için tek koşul olmayıp, %70’ten daha az hasarlı araçların da pert olarak kabul edildiği unutulmamalıdır. Örneğin bir aracın kasko değer 250.000 TL olsun. Bu araç airbag açılması ve bunun gibi tamir bedelleri ile 110.000 TL’ye onarılacak durumda ise sigorta şirketi bu aracın perte çıkarılabileceğini araç sahibine bildirir. Araç sahibinin yazılı onayı alındıktan sonra pert işlemleri başlar. Araç sahibinin aracın sovtajı konusunda bir karar vermesi ile pert işlemleri son bulur ve pert bedeli araç sahibine ödenir.
Sovtaj terimi; meydana gelen kaza sonrası zarar gören aracın zararlı haldeki değeridir. Bir nevi hurda denilebilir. Pert işlemine uğrayan aracın sovtajının mahsup edilip edilmeyeceği ve pert haldeki aracın mülkiyetinin kimde kalacağı önem teşkil eder. Uygulamada genelde sovtaj için araç sigorta şirketlerinin mülkiyetine bırakılmaktadır. Ancak bu durumda sigorta şirketleri sovtaj bedelini mahsup etmek için sigortalı araç sahibi ile pazarlık içerisine girmektedir. Genellikle de sovtaj bedeli mahsup edilerek araç sahibine ödeme yapılır.
