Araç değer kaybı, meydana gelen trafik kazasında hasar gören motorlu aracın bu hasar nedeniyle piyasa değerinde oluşan azalmaya denmektedir.
Araç değer kaybı, hasar alarak onarım gören aracın ikinci el piyasa değerindeki düşüşü ifade eder. Kaza geçirip hasar gören araç, en iyi şekilde tamir edilmiş olsa bile değerinde bir azalma meydana gelmesi halinde azalan değer talep edilebilecektir.
Araç sahibinin yaptırmış olduğu kasko, aracın onarımı için yapılan masrafları karşılamakta olup, genel olarak kasko oluşan değer kaybını karşılamamaktadır. Kazaya neden olan ve kusurlu bulunan tarafın trafik sigortasının kusuru oranında oluşan değer kaybını karşılaması gerekir.
Araç değer kaybını talep edebilmek için; Kazanın meydana gelmesinde kusurlu olmayan taraf, kusurlu olan taraftan değer kaybını talep edebilecektir. Bu nedenle araç değer kaybının karşılanması aşamasında trafik sigortası devreye girecektir.
Değer kaybı talebinde bulunabilmek için araçta değer kaybı oluşturacak maddi hasarın meydana gelmiş olması ve meydana gelen kazada %100 kusurlu olmamak gerekir. Bununla birlikte aracın almış olduğu hasar sonucu pert olmaması gerekir. Nitekim aracın pert olması halinde değer kaybı talep edilemeyecektir.
Değer kaybı hesaplanacak olan aracın; hasar geçmişi ve niteliği, kilometresi, marka ve model bilgisi, aracın donanımı, aracın yaşı, kaza öncesi piyasa rayiç değeri ile birlikte, onarım yeri, hasarlanma şekli, plastik parça istisnaları gibi pek çok faktör dikkate alınarak hesaplama yapılmaktadır.
Hasarlanan araçlarda oluşan değer kaybı zararı Yargıtay’ın son yıllardaki kararları uyarınca ‘gerçek zarar’ kapsamında değerlendirilmekte ve kazaya sebebiyet veren kusurlu aracın trafik sigortası ile birlikte araç sahibi ve sürücüsü de müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulmaktadır.
Araç değer kaybı davalarında zamanaşımı olmaması ve araç değer kaybının tahsisi için kaza tarihinden itibaren 2 yıl içinde talepte bulunmak gerekir.
